KPN stopt met 3G – kom niet voor verrassingen te staan

KPN 3G

Op 31 maart 2022 stopt KPN met ondersteuning voor 3G. De verbinding kan vanaf die dag definitief niet meer gebruikt worden. Gebruik je nog toestellen met enkel 3G-ondersteuning? Dan is het tijd om over te stappen. Zo voorkom je dat je straks te maken krijgt met vervelende gevolgen voor je productiviteit en bereikbaarheid. We vertellen je alles wat je moet weten.

 

3G-verbinding is verouderd

KPN stopt met 3G-ondersteuning omdat dat de verbinding verouderd is. De meeste gebruikers maken tegenwoordig gebruik van 4G-, en in toenemende mate van 5G-verbindingen. De frequenties die nu nog voor 3G worden gebruikt, zullen door KPN worden ingezet voor het 4G- en 5G-netwerk. Op die manier worden deze netwerken nog veiliger, sneller en stabieler.

 

Waar moet je rekening mee houden?

Devices met enkel 3G-ondersteuning kunnen nog tot 31 maart 2022 worden ingezet voor internet en 3G-bellen. Na die datum worden deze automatisch teruggeschakeld naar 2G. En dat heeft gevolgen voor de gebruikservaring. Zo zal je internetsnelheid fors lager liggen. Ook zal de geluidskwaliteit van je gesprekken een stuk minder goed zijn. Een derde obstakel is dat je niet langer tegelijk kunt bellen en internetten. Al met al obstakels die niet passen bij de mobiele wensen en eisen van vandaag.

 

Wat kan ik nu al doen?

Overstappen is gelukkig erg eenvoudig en kan op twee manieren: door je netwerkinstellingen te wijzigen of door een nieuwe simkaart te plaatsen. Voor beide manieren heeft KPN handige stappenplannen ontwikkeld waarmee je dit gemakkelijk zelf regelt.

 

  1. Aanpassen van de netwerkinstellingen
    De eerste manier is het aanpassen van de netwerkinstellingen op de smartphone zelf. Dit neemt slechts enkele seconden in beslag en is erg eenvoudig. Op deze pagina lees je precies hoe je dat doet.
  2.  

  3.  Vervangen van de simkaart
    Is je toestel voorzien van een simkaart met 4G-ondersteuning? Dan kun je 4G-bellen activeren in het instellingenmenu van je smartphone. Op deze pagina lees je hoe je dat in een handomdraai regelt.

Goed om te weten

KPN is wettelijk verplicht om gebruikers actief op de hoogte te houden van zaken als uitfaseringen. Vanaf 22 november verzendt KPN actief sms-berichten naar toestellen die nog gebruikmaken van 3G. Na het aanpassen van de instellingen of het vervangen van de simkaart ontvang je geen sms-berichten meer.

 

Loop geen risico

Het zou zonde zijn als het wegvallen van 3G gevolgen zou hebben voor je dienstverlening. Stap daarom zo snel mogelijk over en je blijft bereikbaar voor je klanten en collega’s. Als KPN Platinum Business Partner ondersteunen wij je graag in al je mobiele vraagstukken. Neem contact met ons op voor maatgericht advies.